• این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  • +9830002558207030

زندگینامه شهید همت

محمد ابراهیم همت متولد 23 فروردین ماه سال 1334

خلاصه مطلب:

محمدابراهیم همت در 23 فروردین ماه سال 1334 در اصفهان متولد شد و در 17 اسفند ماه سال 1362، در عملیات خیبر به شهادت رسید.
توضیحات :

محمدابراهیم در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود، و کودکی را با علاقه سرشار به فراگیری قرآن پشت سر گذاشت تا جایی که در 7 سالگی از مادر درخواست کرد که قرآن را به او بیاموزد، و پیش از ورود به مدرسه با تعالیم مادر قرآن را فراگرفت و برخی سوره ها را از حفظ و با صوت خوش تلاوت می کرد.

او هوشی سرشار داشت و دوران دبستان را با موفقیت پشت سر گذاشت، و به دبیرستان رفت. طی سالهای تحصیل به ویژه در تابستان ها کار می کرد و مخارج خود را تامین می کرد تا به پدر مومن و زحمتکش خود کمک می کرد.

در سال 1352 دیپلم گرفت و در کنکور شرکت کرد، اما پس از عدم موفقیت در ورود به دانشگاه، در آزمون دانشسرای تربیت معلم اصفهان شرکت کرد و پس از قبولی به این شهر سفر کرد. پس از دو سال تحصیلات را به اتمام رساند و عازم سربازی شد، و در لشکر توپخانه اصفهان مسئول آشپزخانه شد.

 

فعالیت های انقلابی

در دوران سربازی بود که شهید همت با برخی کتب ممنوعه از نگاه رژیم پهلوی آشنا شد، و با برخی از جوانان انقلابی ارتباط برقرار کرد و همین مطالعه و ارتباطات آغاز فعالیت های او علیه رژیم پهلوی بود.

سال 1356 پس از پایان سربازی شغل معلمی را برگزید و در روستاهای محروم کشور به تعلیم کودکان این مرز و بوم پرداخت. او در همین دوران با روحانیون انقلابی آشنا شد، و در اثر همین آشنایی و همنشینی بود که شناخت عمیق تری از شخصیت حضرت امام پیدا کرد و هر روز بیش از پیش از عشق ایشان سرشار می شد و برای گسترش این عشق و علاقه در محیط درس تلاش می کرد، او همواره به بحث و گفتگو در خصوص معارف اسلامی می پرداخت و دیگران را به مطالعه کتب روشنگر تشویق می کرد، به همین خاطر چندین بار از سوی ساواک اخطار دریافت کرد، اما همچنان به راهی که به آن ایمان داشت ادامه می داد.

پس از گسترش موج انقلاب، او نیز مانند سایر جوانان انقلابی فعالیت هایش را علنی کرد، و در صف نخست تظاهرات علیه رژیم شاه حاضر بود، همچنین به شهرهای اطراف سفر می کرد و اعلامیه ها و نوارهای سخنرانی امام و سایر پیشگامان انقلاب را دریافت و منتشر می کرد.

او هدایت جوانان مبارز شهرضا را بر عهده گرفت، و با همکاری تعدادی از جوانان توانست گروهی تشکیل دهد که با شکل دهی و نظام مندی مبارزات به اهدافی دست پیدا کنند.

پی از انقلاب که اماکن اطلاعاتی ساواک شهرضا به دست مردم افتاد، پرونده سنگینی از شهید محمدابراهیم همت در آن ها کشف شد، در آن پرونده بیش از بیست گزارش و خبر مکتوب در تایید نقش فعال او در صحنه تظاهرات و شورش علیه رژیم شاه به چشم می‌خورد که در صورت عدم پیروزی انقلاب، مجازات سنگینی برای او تدارک دیده می‌شد. تیمسار «ناجی»، فرمانده نظامی وقت اصفهان، دستور داده بود که هر جا او را دیدند با گلوله مورد هدف قرار بدهند.

 

پس از پیروزی انقلاب و دفاع مقدس

پس از پیروزی انقلاب اسلامی که کمیته انقلاب اسلامی در سراسر ایران برای حفظ دستاوردهای انقلاب تشکیل می شد، او نقش موثری در تاسیس کمیته انقلاب اسلامی در شهرضا ایفا کرد، وی همچنین در تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شهرستان شهرضا نیز نقش آفرینی کرد و به شورای فرماندهی سپاه پاسداران درآمد و همچنین مسئول واحد روابط عمومی این ارگان شد.

حسن مدیریت او موجب شد برای امور تبلیغی سپاه پاسداران به خوزستان، سیستان و بلوچستان و کردستان نیز سفر کند. او بعد از غائله کردستان به پاوه رفت، و مسئول روابط عمومی آنجا شد، و این آغاز مبارزات او با حزب کوموله و دموکرات بود. در همان دوران بود که بعد از یک سال خدمت به همراه حاج احمد متوسلیان به مکه معظمه مشرف شد.

او در تمام مدت حضورش سعی در ایجاد وحدت میان شیعه و سنی داشت و در عمليات‌های مختلفی كه عليه گروهك‌ها داشت نبوغ و رشادت‌های فراوانی از خود بروز داد و همین شایستگی ها موجب شد که پس از شهادت ناصر کاظمی به عنوان فرمانده سپاه پاوه منصوب شود. پس از آن به پیشنهاد فرمانده کل سپاه پاسداران ایشان به همراه حاج احمد متوسلیان برای تشکیل تیپ محمد رسول الله (صل الله علیه و آله) در جنوب کشور ماموریت یافت.

او تا زمان تشکیل لشکر محمد رسول الله در تمام عملیات ها حاضر بود، و پس از اسارت حاج احمد متوسلیان به عنوان فرمانده لشکر انتخاب شد. او پس از كسب افتخاراتی براي ميهن اسلامی و ابراز لياقت بسيار راهی لبنان شد تا برای جهت دادن به فرزندان سلحشور لبنان و فلسطين با آنان همكاری و همفكری كند.

در عملیات مسلم‌بن‌عقیل(ع) و محرم در سمت فرمانده قرارگاه ظفر، به جنگ دشمن رفت. او در عملیات والفجر مقدماتی، مسؤولیت سپاه یازدهم قدر را که شامل: لشکر ۲۷ حضرت رسول(ص)، لشکر ۳۱ عاشورا، لشکر ۵ نصر و تیپ ۱۰ سیدالشهدا بود، به عهده گرفت.

سرعت عمل و صلابت رزمندگان لشکر ۲۷ تحت فرماندهی او در عملیات والفجر چهار و تصرف ارتفاعات کانی مانگا هرگز از خاطره‌ها محو نمی‌شود.

اوج حماسه آفرینی شهید همت، سردار بزرگ اسلام در عملیات خیبر بود. در این مقطع، او تمام توان خود را به کار گرفت و در آخرین روزهای زندگی اش، خواب و خوراک و هرگونه بهره مادی از دنیا را برخود حرام کرد و با ایثار خون خود برگی خونین در تاریخ دفاع مقدس رقم زد.

سرانجام، محمدابراهیم همت ۱۷ اسفند سال ۱۳۶۲ در محل تقاطع جاده‌های جزایر مجنون شمالی و جنوبی سر از بدنشان جدا شد و به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

ابراهیم همت قرار بود در قطعه ۲۴ بهشت زهرا دفن شود، ولی به اصرار خانواده در زادگاهش و در کنار امامزاده شاهرضا دفن شد. با این حال در (قطعه ۲۴ ردیف ۷۷ شماره ۵۲۴) بهشت زهرا و در کنار مصطفی چمران، عباس کریمی و رضا چراغی سنگ مزاری برای وی نصب کرده‌اند و بسیاری تصور می‌کنند که او در بهشت زهرا دفن شده‌است.

 

 

فهرست عملیات هایی که شهید همت در آن ها حاضر بود:

فتح المبین
بیت المقدس
رمضان
مسلم بن عقیل
محرم
والفجر مقدماتی
والفجر 1
والفجر 2
والفجر 3
والفجر 4
خیبر